Nawodnienie organizmu – ukryte zagrożenia związane ze złymi nawykami

Wiadomo, że odpowiedni poziom płynów w organizmie jest kluczowym składnikiem odżywiania osób uprawiających sport i to nie koniecznie w sposób bardzo zaawansowany. Uprawiając go nieco bardziej rekreacyjnie, również nie należy zapominać o dostarczaniu odpowiedniej ilości płynów. Mało tego, pamiętać powinien o tym każdy, nawet uprawiający sport „fotelowy”, chcąc uniknąć nawet bardzo poważnych problemów zdrowotnych.

Zachęcam do zapoznania się z informacją na ten temat, nadesłaną mi przez Firmę Żywiec Zdrój, będącą posumowaniem drugiego dorocznego posiedzenia naukowego na temat „Nawodnienie dla zdrowia”, mającym miejsce 16 lipca w Paryżu.

„Na drugim dorocznym posiedzeniu naukowym na temat „Nawodnienie dla zdrowia” zgromadzili się najwybitniejsi eksperci z całego świata, aby poznać najnowsze wyniki badań dotyczących aktualnych nawyków w zakresie nawadniania organizmu. Podczas cyklu wystąpień poświęconych głównemu wątkowi obrad, a także w czasie dyskusji  na forum, wyłoniło się kilka kluczowych tematów, w tym:

  • Nowe badania pokazują, że nawet niski poziom odwodnienia ma znaczny wpływ na funkcjonowanie organizmu
  • Samo pragnienie nie jest wiarygodnym wskaźnikiem potrzeby nawodnienia
  • Poprawa nawyków w odniesieniu do nawadniania organizmu mogłaby pomóc w zredukowaniu kosztów opieki zdrowotnej
  • Zaproponowano nowe narzędzia pomocne przy praktycznym wdrażaniu

Mała zmiana, duże skutki

Przedstawione podczas posiedzenia przez profesora Lawrence’a Armstronga, specjalisty w dziedzinie fizjologii sportu i eksperta w zakresie nawodnienia, wyniki nowych badań, pokazały ogromne znaczenie, jakie ma utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia.
Kiedy grupę zdrowych ochotników odwodniono o 1,5%, wywarło to istotny wpływ na ich nastrój i zdolności poznawcze.

„Uczucie pragnienia nie występuje dopóki nie osiągniemy poziomu 1% lub 2% odwodnienia, to badanie potwierdza zatem, że nawet kiedy osoby badane nie zdawały sobie sprawy z tego, że są odwodnione i tak odczuwały już jego szkodliwe skutki. Podkreśla to znaczenie właściwego regularnego nawadniania organizmu niezależnie od płci” – stwierdził Armstrong.

Utrzymywanie właściwego poziomu nawodnienia chroni nerki

Następnie profesor Ivan Tack, ekspert w dziedzinie patofizjologii nerek w Hospital de Rangeuil w Tuluzie omówił znaczenie przyjmowania odpowiedniej ilości płynów.

„Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów w celu zapobiegania uczuciu pragnienia i  oddawania przez cały dzień przeźroczystego moczu umożliwia organizmowi pozbycie się rozpuszczalnych produktów przemiany materii i pomaga chronić się przed takimi dolegliwościami, jak kamienie nerkowe i infekcje dróg moczowych” – powiedział Tack.

Złe nawyki w zakresie nawadniania organizmu mają konsekwencje społeczne i ekonomiczne

Złe nawyki w zakresie diety i stylu życia leżą u podstaw wielu problemów zdrowotnych. Obecnie w  Chinach ponad 4% PKB jest przeznaczane na  leczenie chorób związanych z otyłością, w tym choroby  wieńcowej i cukrzycy.

„Krytyczna sytuacja pod względem otyłości  występuje powszechnie  w USA, Meksyku oraz Wielkiej Brytanii, ale w ciągu dziesięciu lat może się stać zjawiskiem naprawdę globalnym, jeżeli nie zaczniemy  działać na rzecz istotnych zmian w nawykach jedzeniowych i w zakresie aktywności fizycznej. Gdybyśmy zaczęli zachęcać do wyboru wody jako alternatywy wobec słodkich napojów, miałoby to istotne znaczenie dla łagodzenia tej narastającej pandemii”- wyjaśnił Barry Popkin, profesor na Wydziale Żywienia Uniwersytetu Karoliny Północnej.

Konsekwencją nieprawidłowego nawadniania organizmu jest także rosnąca zapadalność na infekcje dróg moczowych i kamicę nerkową. Najprostszym sposobem zapobiegania tej chorobie i unikania jej nawrotów jest regularne picie wody.

Pomoc dla służby zdrowia przy rozwiązywaniu tego problemu

Przy powszechnej zgodzie co do potrzeby zajęcia się tą kwestią, uruchomiono nową stronę internetową: http://www.h4hinitiative.com, na której znajdują się bogate informacje, zarówno dla konsumentów jak i lekarzy, dotyczące wszelkich aspektów zdrowego nawadniania organizmu. Na stronie udostępniony jest m.in. kalkulator nawodnienia, narzędzie internetowe podające zindywidualizowane zalecenia w zakresie przyjmowania płynów obliczone na podstawie parametrów stylu życia i etapu życia danej osoby, a także zwracające uwagę na potencjalne nadmierne spożywanie kalorycznych napojów. Kolejnym sugerowanym rozwiązaniem był wykres nawodnienia pozwalający  dokładnie określić poziom nawodnienia danej osoby na podstawie koloru próbki jej moczu.

„Zaprezentowane dzisiaj rozwiązania oferują wsparcie dla lekarzy, którzy podejmują z pacjentami rozmowę na temat zdrowych nawyków w odniesieniu do nawodnienia. Proste i interaktywne elementy każdego narzędzia będą przemawiać do pacjentów, ponieważ dadzą im wiedzę potrzebną do podjęcia świadomych działań na drodze do zdrowszego stylu życia” – mówi David Haslam, członek grupy roboczej ekspertów H4H, lekarz rodzinny i Przewodniczący UK National Obesity Forum (Brytyjskiego Narodowego Forum ds. Otyłości).

Więcej informacji można znaleźć w sprawozdaniu z posiedzenia, które jest dostępne w  formie filmu video na stronie: http://www.h4hinitiative.com/videos/2nd-annual-h4h-scientific-meeting/.

Sylwetki ekspertów projektu „Nawodnienie dla zdrowia”:

prof. Lawrence E. Armstrong – specjalista w dziedzinie fizjologii sportu i nawadniania Human Performance Laboratory. Członek American College of Sports Medicine oraz Rady Naukowej Danone Research. Autor wielu publikacji i dwóch książek na temat nawodnienia organizmu u sportowców, dotyczących termoregulacji i gospodarki elektrolitowej oraz wpływu kofeiny na wydajność fizyczną (w środowisku normalnym i gorącym) i łagodnego odwodnienia na funkcje poznawcze i nastrój.

prof. Ivan Tack – ekspert w dziedzinie patofizjologii nerek w Szpitalu Uniwersyteckim w Tuluzie we Francji, specjalista ds. nawadniania; współautor wielu publikacji i prac naukowych.

prof. Barry M. Popkin – wykłada na Wydziale Żywienia Uniwersytetu Karoliny Północnej w Chapell Hill w USA, gdzie kieruje Interdyscyplinarnym Centrum Walki z Otyłością. Swoją działalność naukową poświęcił w dużej mierze badaniom na temat zachowań żywieniowych uwarunkowanym socjodemograficznie, zwłaszcza w USA, Brazylii, Meksyku, Chinach i Rosji. Zasiada w kilku organizacjach naukowych i doradczych, ma na koncie ponad 300 publikacji. Jego najnowsza książka nosi tytuł: „The World is Fat: the Fads, Trends, Policies and Products that are Fattening the Human Race”.
dr David Haslam – członek grupy roboczej “Hydration for Health”; lekarz medycyny otyłości i przewodniczący Brytyjskiego Narodowego Forum ds. Otyłości oraz członek wielu organizacji zajmujących się tą tematyką. Ma na swoim koncie wiele publikacji – jedną z nich jest książka „Your Questions Answered – Obesity” w popularnej serii pytań i odpowiedzi oraz „Fat, Gluttony and Sloth, Obesity in Literature, Art. and Medicine” (napisana wraz z żoną, Fioną Haslam).”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *