Izotonik na jesień

izotonikOdpowiednie nawadnianie organizmu to bardzo ważny element w przypadku zwiększonego wysiłku fizycznego, wiedzą o tym wszyscy sportowcy. Jednak nie zawsze wiedzą o tym osoby, które zmieniły dyscyplinę sportu z fotelowej na bardziej aktywną. Warto pamiętać o tym, że intensywne pocenie się powoduje również wydalanie z naszego organizmu nie tylko wody ale i elektrolitów. Co zrobić aby uniknąć negatywnych skutków tego procesu? Oczywiście nawadniać organizm!

Wśród sportowców popularne są tak zwane napoje izotoniczne, mające za zadanie uzupełnianie wody i innych ważnych składników w organizmie. Większość z nich nie zawiera cukru, są delikatnie gazowane i mają przyjemny smak. Zawierają przede wszystkim sód w odpowiednim stężeniu oraz węglowodany (np. sacharoza, glukoza, fruktoza). Uzupełnianie tych składników powoduje dostarczanie organizmowi płynów w odpowiedniej ilości, większą wytrzymałość na wysiłek.

Zapewne warto, w trosce o swoje zdrowie, dbać o właściwe nawodnienie, można to robić zwykłą woda mineralną, choć z własnego doświadczenia wiem, że ona jednak nie zawsze „wchodzi” we właściwej ilości. Może wato pomyśleć o izotnikach?
Możemy z nich korzystać, wybierając ten, który najbardziej nam odpowiada, zarówno smakowo jak i cenowo. Możemy również pokusić się o przygotowanie podobnego napoju samodzielnie. W internecie można znaleźć wiele wypróbowanych przepisów, na przykład coś takiego:

  • woda niegazowana (500ml)
  • 1-2 łyżki glukozy
  • szczypta soli
  • cytryna (pomarańcza, grejpfrut – co kto woli) do smaku

Jeśli chodzi o ilość soli warto poeksperymentować, czasem zbyt duży dodatek powoduje, że zupełnie nie mamy ochoty na picie przygotowanego napoju. Lepiej dodać mniej, niż więcej, ale wypić go ze smakiem. Sama eksperymentowałam troszkę w tym temacie, posiłkując się radami znalezionymi na forum Nordic Walking.

Obecnie, kiedy temperatury dość znacznie spały w porównaniu z letnimi, nieubłaganie zbliża się okres jesieni, kiedy to znacznie częściej łapiemy wszelkie infekcje, warto może pomyśleć o zwiększeniu naszej odporności nie tylko poprzez ruch? Wiadomo, że witamina C jest w tym przypadku wielkim sprzymierzeńcem, aktywizując nasz system immunologiczny ułatwia organizmowi zwalczanie atakujących nas mikroorganizmów. Dlaczego więc nie wykorzystać jej w przygotowywaniu domowego izotonika?

napoj izotonicznyNiedawno kupiłam witaminę C (1000 mg) w postaci rozpuszczalnych tabletek. Pomyślałam, że poza samą witaminą, może to być dobry dodatek smakowy do napoju, zachęcający do picia większych ilości. Przygotowałam go biorąc na litr wody mineralnej jedną tabletkę witaminy C, 2 łyżki glukozy oraz niewielką ilość soli. Przy czym sól jaką dodaję ma obniżoną zawartość sodu, ale jako dodatek zawiera magnez i potas. Te dwa ostatnie składniki są bardzo ważne dla naszego układu krążenia i nie tylko.

W końcowym efekcie otrzymałam bardzo smaczny napój, który chętnie wypijam podczas marszu z kijami i to w większej ilości niż miało to miejsce w przypadku zwykłej wody mineralnej. Dodatek witaminy C na pewno nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie, jej ogromne zalety zdrowotne przynoszą same korzyści. Oczywiście najkorzystniej jest przyjmować ją w postaci naturalnej, jednak w okresie jesiennym, zwiększone porcje są bardzo zalecane. Podobnie zresztą jak i w przypadku większego wysiłku, problemów ze stawami i wielu innych dolegliwościach. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie resmedica.pl.

2 komentarze

  1. zou napisał(a):

    Zbieram się i zbieram aby w końcu wypróbować! Dzięki! :)

  2. deni58 napisał(a):

    Dodam jeszcze, ze smak po rozpuszczeniu w jednym litrze jest bardzo delikatny, mi to nawet odpowiada. Zawsze można dać do pół litra (wody oczywiście ;) ) a drugie zabrać bez dodatku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *