Przejdź do głównej zawartości

Akwarela w Zentangle®

W swoich pracach inspirowanych techniką Zentangle® czasem stosuję kolor. Lubię bursztynową barwę herbaty, ale sięgam też po akwarele. Dzisiaj chcę Cię zachęcić do eksperymentowania z kolorem. Zapewniam, że będę to inspiracje dla każdego, proste w wykonaniu i narysowaniu, a przy okazji efektowne. Talent jest tu całkowicie zbędny.

Co jest potrzebne do tworzenia kolorowych tangli?
Przede wszystkim blok akwarelowy, najlepiej o wyższej gramaturze (300). Cienkopisy, farby akwarelowe, pędzel. To w zasadzie wszystko, oczywiście poza chęciami i odrobiną wyobraźni. To co, rysujemy?

Krok po kroku
Na kartce z bloku odrysuj sześć kwadratów o wielkości około 9 cm. Idealnie do tego nadają się tekturowe podkładki pod piwo, mają nawet zaokrąglone rogi. Wytnij kafelki (tangle) najlepiej tak, aby przynajmniej przy niektórych zostały jeszcze kawałki papieru, ułatwia to trzymanie kartonika bez paćkania palcami po właściwej części.

A teraz trzy przykłady zastosowania akwareli w Zentangle®
Pomaluj kartonik dowolnymi kolorami, stosując technikę "mokre w mokrym". Nałóż na część farbę i nie czekając aż wyschnie jeden kolor, pomaluj innym resztę. Kolory mogą, a nawet powinny, zachodzić na siebie. Baw się, tworząc kombinacje kolorów. Poczekaj aż farba dobrze wyschnie, odetnij zbędny kawałek papieru i możesz zacząć rysować! W tym miejscu tylko przypomnę, że sporą kolekcję wzorów (krok po kroku) zebrałam w serwisie Pinterest, na pewno pomoże Ci rysować. 
Pomaluj kartonik jednym, bądź dwoma kolorami akwareli. Nie czekając aż farba wyschnie spuść trzy - cztery krople spirytusu, w dowolnych miejscach. Utworzą się ładne, cieniowane pierścienie, które mogą stanowić bazę do rysowania. Nałóż na kartonik sporą kroplę rozrobionej farny akwarelowej. Następnie dmuchnij w nią aby stworzył się kleks z rozchodzącymi się liniami. Można się tu posłużyć słomką do napojów, nawet bardziej polecam tę metodę. Następnie zrób to samo z innym kolorem, albo dwoma. Wszystko zleży od Ciebie, obrazek z jednym kolorem też wygląda świetnie. Akwarelowe smugi powinny być jak najbardziej przypadkowe. Teraz Twoim zadaniem będzie wypełnienie białych pół dowolnymi wzorami. Niech kolorowe zacieki będą ramami Twojego małego dzieła. Myślę, że trzecia opcja jest wyjątkowo prosta?
Pamiętaj, nie musisz się specjalnie starać, kreski nie muszą być idealne, koła mogą być koślawe! Liczy się ekspresja, a akwarela nada Twoim rysunkom miękki wygląd, przeciwstawny do ostrej kreski malowanej cienkopisem. Jednym słowem zmiękczy rysunek. Taki efekt da właśnie farba akwarelowa, choć można też użyć czegoś innego, ale o tym w kolejnym wpisie. Na koniec jeszcze moje trzy tangle z akwarelą. 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Modyfikacja wzorów Zentangle

Jak pisałam wcześniej, wzorów Zentangle® jest mnóstwo. W tutorialach można znaleźć propozycje ich modyfikacji, czyli ich liczba jeszcze bardziej rośnie. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że jest ich nieskończona ilość. Cóż to byłaby za sztuka z ograniczeniami?


Dzisiaj, na przykładzie jednego wzoru, pokażę jak można je modyfikować, dawać upust swojej wyobraźni, czyli tworzyć. Jest to tylko kilka wersji, każdy może wymyśłić ich znacznie więcej.

Zaczynam od jednego z moich ulubionych "Cadent", którego podstawowy tutorial znajdziemy na stronie pattern-collections.com
Tak wygląda w wersji podstawowej, na potrzeby bloga nieco powiększyłam wszystkie rysunki. Co możemy z nim zrobić? Na przykład dorysować wewnętrzne łuki. 
I kolejne linie, tworzące coś w rodzaju ramek, które można częściowo zaczernić.
Dla lepszego efektu można zastosować cieniowanie ołówkiem. 
A jak nam się spodoba, zamalować na czarno białe kółeczka.
Kolejna modyfikacja podstawowego wzoru to dodanie małych krese…

Akwarelowe Zentangle

O przygotowywaniu tła kartoników pod rysunki Zentangle pisałam już wcześniej. Dzisiaj kontynuuję temat, pokazując jak najprościej przygotować kolorowe podkłady.



Najlepiej wykorzystać papier akwarelowy o wysokiej gramaturze. Na kartce formatu A4 z powodzeniem mieści się sześć kwadratów. Najlepiej rozmieścić ja na środku, tak aby pozostały niewielkie marginesy na brzegach. Dzięki temu będzie można przykleić arkusz papieru do sztywnego podkładu, przy użyciu taśmy malarskiej. Zapobiegnie to nadmiernemu falowaniu papieru po zmoczeniu farbą.

Teraz pozostaje przygotować farby i pomalować nimi cały arkusz. Jak? Dowolnie, jak podpowiada wyobraźnia. Dodatkowo można niektóre pola skropić kilkoma kroplami spirytusu, co daje ciekawe efekty. O tym też pisałam we wpisie "Akwarela w Zentangle".


Kiedy pomalowany papier dobrze wyschnie nie pozostaje nic innego jak wycięcie kartoników i zabranie się za rysowanie. Powodzenia!


Wzory Zentangle

Dzisiaj skupię się na klasycznym Zentangle®, a dokładniej na wzorach. W internecie, na przykład na Pintereście, można znaleźć ich masę, ale czy wszystkie wzory mogą być zakwalifikowane do prawdziwej techniki Zentangle®, opracowanej przez Ricka Roberts i Marię Thomas?  Otóż nie. 


Założenie Zentangle® jest takie, aby rysunek nie był rysunkiem. Dziwne? Może to zbyt uproszczone stwierdzenie i na pewno trochę dziwne, ale właśnie o to chodzi, aby te małe dzieła nie przypominały niczego konkretnego, rozpoznawalnego czy naturalistycznego. Weźmy na przykład kwiaty, one są rozpoznawalne, nawet jeśli nie przypominają nam konkretnych gatunków.
Podobnie ma się rzecz z różnymi figurami, na przykład kształt serca wypełniony wzorem. Z tego co udało mi się przeczytać w internecie, to już też nie jest klasyczne Zentangle®. Fakt, sama stosuję rozpoznawalne formy czy elementy, ale to już jest tylko (a może aż) rysunek inspirowany techniką Zentangle®.

Na zdjęciu przykład najprostszej formy Zentangle®. Najp…

Herbata w Zentangle®

We wcześniejszej notce pisałam o zastosowaniu akwareli w Zentangle®. Tym razem proponuję zastąpienie farby naparem z herbaty, efekty są na prawdę ciekawe, poza tym zazwyczaj każdy ma ją w domu. W tym przypadku nie jest istotny smak i aromat, do barwienia nadają się ekspresówki. 


Jak przygotować herbacianą farbę?

Przede wszystkim musisz zdecydować się jaką herbatę wybrać. Polecam głównie czarne, mają intensywny odcień. Świetny jest też rooibos, sama lubię go stosować w swoich pracach, co widać na zdjęciach. Piękny bursztynowo-czerwony kolor ładnie prezentuje się w połączeniu z białym papierem i czarnym tuszem.

Wygodne jest stosowanie herbat ekspresowych, nie ma potrzeby filtrowania naparu. A sam napar przygotujesz prawie tak samo jak herbatę do picia, wystarczy jedną lub dwie saszetki zaparzyć małą ilością wrzątku i odczekać. Jak długo? Najlepiej aż herbaciana farba całkiem ostygnie, albo jeszcze dłużej.

Proponuję trzy metody barwienia kartoników do Zentangle®.

Herbaciane kleksy - nanieś…

Martwe morze

Dość często zdarza mi się, podczas rysowania, słuchać muzyki. Zazwyczaj ma to miejsce, kiedy rysuję na większym formacie. Małe tangle są same w sobie bodźcem i zewnętrznego raczej nie potrzebują. A może inaczej, staram się skupić na wzorach, nie myśleć o przekazie, bo nie o to w tym chodzi.

W czasach kiedy zajmowałam się malarstwem olejnym, zdarzało mi się malować obrazy do jakiegoś utworu muzycznego. Na przykład stworzyłam cały tryptyk do albumu grupy Pink Floyd "The Wall".
Niestety nie mogę tego pokazać bo zaraz po namalowaniu, cały tryptyk ruszył w świat, a zdjęcia jakie pozostały nie nadają się już do pokazania. Poza tym to już bardzo odległa historia.

Ostatnio, podczas słuchania mojej playlisty na Spotify, z ulubionymi piosenkami polskich wykonawców, zamyśliłam się słuchając utworu Budki Suflera "Martwe morze". Oczywiście nie pierwszy raz słuchałam tego utworu, ale tym razem powstał w mojej głowie pomysł na kolejny rysunek. Na pewno znacie "Martwe morze&q…