Przejdź do głównej zawartości

Malowanie wodą

Kontynuując temat akwareli w Zentangle przestawiam ciekawy sposób na kolorowanie tła. Tym razem, tak jak w tytule, malować będzie... woda. Akwarela posłuży jedynie jako nośnik barwnika.  Zaczynamy?



Co jest potrzebne do malowania wodą?

Po pierwsze woda, do tego farby akwarelowe, dwa małe pędzelki, szeroka miseczka, ręczniki papierowe i oczywiście kartoniki do Zentangle. Nie muszą być oryginalne, wystarczą wycięte z bloku technicznego.

Do miseczki nalewamy wodę. Następnie przygotowujemy dwie farby akwarelowe, muszą być intensywne, czyli po prostu gęste. A teraz część zasadnicza - końcem pędzla dodajemy farbę do wody, takie jakby dziabnięcie w powierzchnię. Robimy to naprzemiennie dwoma kolorami. Można to robić centralnie, w efekcie kolorowa pierścienie będą układały się koncentrycznie. Najlepiej widać to na krótkim filmie, który zamieściłam na Instagramie:


W efekcie tych działań, po wysuszeniu, otrzymujemy coś takiego:


Dwie białe kropki to ślady po pozostałych pęcherzykach powietrza. Kartonik trzeba jeszcze włożyć pod książki, aby się ładnie rozprostował i można rysować.

Tak powstające pierścienie czy fale można oczywiście nieco korygować, odkształcać, a najlepiej robić to drugą stroną pędzla. Podobnie jak barista maluje na piance. Generalnie można robić wszystko, nawet dmuchać na powierzchnię wody, mieszać, dziabać pędzlem w różnych miejscach. Im więcej prób, tym efekty mogą być ciekawsze.

Zastanawiałam się jak dodać jeden kolor. Białej farby akwarelowej nie miałam, jedynie akrylową. Można to połączyć? Cóż, trzeba było sprawdzić praktycznie. Akwarelowa zieleń i akrylowa biel - razem na powierzchni wody nie daje takich efektów. Ba! Co z tego, skoro daje inne!
Tak to wyglądało na wodzie:


Po wyjęciu papieru z wody, pierwszy lewej.


Pozostałe to inne próby z samymi farbami akwarelowymi, czyli takie marmurki.

Technika malowania wodą nadaje się do barwienia papieru nie tylko w przypadku Zentangle. Nic nie stoi na przeszkodzie aby wziąć dużą miskę i większy kawałek papieru. Przyda się do scrapbookingu, kartek, zaproszeń, albumów i... długo by jeszcze wyliczać. W moim przypadku wybór zdecydowanie padł na Zentangle.

Jak widać na ostatnim zdjęciu, na tak otrzymanym tle można rysować czarnym cienkopisem lub białym, bądź kolorowym, żelopisem. A tak na prawdę wszystko zależy od naszej wyobraźni i pomysłowości.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Modyfikacja wzorów Zentangle

Jak pisałam wcześniej, wzorów Zentangle® jest mnóstwo. W tutorialach można znaleźć propozycje ich modyfikacji, czyli ich liczba jeszcze bardziej rośnie. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że jest ich nieskończona ilość. Cóż to byłaby za sztuka z ograniczeniami?


Dzisiaj, na przykładzie jednego wzoru, pokażę jak można je modyfikować, dawać upust swojej wyobraźni, czyli tworzyć. Jest to tylko kilka wersji, każdy może wymyśłić ich znacznie więcej.

Zaczynam od jednego z moich ulubionych "Cadent", którego podstawowy tutorial znajdziemy na stronie pattern-collections.com
Tak wygląda w wersji podstawowej, na potrzeby bloga nieco powiększyłam wszystkie rysunki. Co możemy z nim zrobić? Na przykład dorysować wewnętrzne łuki. 
I kolejne linie, tworzące coś w rodzaju ramek, które można częściowo zaczernić.
Dla lepszego efektu można zastosować cieniowanie ołówkiem. 
A jak nam się spodoba, zamalować na czarno białe kółeczka.
Kolejna modyfikacja podstawowego wzoru to dodanie małych krese…

Akwarelowe Zentangle

O przygotowywaniu tła kartoników pod rysunki Zentangle pisałam już wcześniej. Dzisiaj kontynuuję temat, pokazując jak najprościej przygotować kolorowe podkłady.



Najlepiej wykorzystać papier akwarelowy o wysokiej gramaturze. Na kartce formatu A4 z powodzeniem mieści się sześć kwadratów. Najlepiej rozmieścić ja na środku, tak aby pozostały niewielkie marginesy na brzegach. Dzięki temu będzie można przykleić arkusz papieru do sztywnego podkładu, przy użyciu taśmy malarskiej. Zapobiegnie to nadmiernemu falowaniu papieru po zmoczeniu farbą.

Teraz pozostaje przygotować farby i pomalować nimi cały arkusz. Jak? Dowolnie, jak podpowiada wyobraźnia. Dodatkowo można niektóre pola skropić kilkoma kroplami spirytusu, co daje ciekawe efekty. O tym też pisałam we wpisie "Akwarela w Zentangle".


Kiedy pomalowany papier dobrze wyschnie nie pozostaje nic innego jak wycięcie kartoników i zabranie się za rysowanie. Powodzenia!


Wzory Zentangle

Dzisiaj skupię się na klasycznym Zentangle®, a dokładniej na wzorach. W internecie, na przykład na Pintereście, można znaleźć ich masę, ale czy wszystkie wzory mogą być zakwalifikowane do prawdziwej techniki Zentangle®, opracowanej przez Ricka Roberts i Marię Thomas?  Otóż nie. 


Założenie Zentangle® jest takie, aby rysunek nie był rysunkiem. Dziwne? Może to zbyt uproszczone stwierdzenie i na pewno trochę dziwne, ale właśnie o to chodzi, aby te małe dzieła nie przypominały niczego konkretnego, rozpoznawalnego czy naturalistycznego. Weźmy na przykład kwiaty, one są rozpoznawalne, nawet jeśli nie przypominają nam konkretnych gatunków.
Podobnie ma się rzecz z różnymi figurami, na przykład kształt serca wypełniony wzorem. Z tego co udało mi się przeczytać w internecie, to już też nie jest klasyczne Zentangle®. Fakt, sama stosuję rozpoznawalne formy czy elementy, ale to już jest tylko (a może aż) rysunek inspirowany techniką Zentangle®.

Na zdjęciu przykład najprostszej formy Zentangle®. Najp…

Herbata w Zentangle®

We wcześniejszej notce pisałam o zastosowaniu akwareli w Zentangle®. Tym razem proponuję zastąpienie farby naparem z herbaty, efekty są na prawdę ciekawe, poza tym zazwyczaj każdy ma ją w domu. W tym przypadku nie jest istotny smak i aromat, do barwienia nadają się ekspresówki. 


Jak przygotować herbacianą farbę?

Przede wszystkim musisz zdecydować się jaką herbatę wybrać. Polecam głównie czarne, mają intensywny odcień. Świetny jest też rooibos, sama lubię go stosować w swoich pracach, co widać na zdjęciach. Piękny bursztynowo-czerwony kolor ładnie prezentuje się w połączeniu z białym papierem i czarnym tuszem.

Wygodne jest stosowanie herbat ekspresowych, nie ma potrzeby filtrowania naparu. A sam napar przygotujesz prawie tak samo jak herbatę do picia, wystarczy jedną lub dwie saszetki zaparzyć małą ilością wrzątku i odczekać. Jak długo? Najlepiej aż herbaciana farba całkiem ostygnie, albo jeszcze dłużej.

Proponuję trzy metody barwienia kartoników do Zentangle®.

Herbaciane kleksy - nanieś…

Martwe morze

Dość często zdarza mi się, podczas rysowania, słuchać muzyki. Zazwyczaj ma to miejsce, kiedy rysuję na większym formacie. Małe tangle są same w sobie bodźcem i zewnętrznego raczej nie potrzebują. A może inaczej, staram się skupić na wzorach, nie myśleć o przekazie, bo nie o to w tym chodzi.

W czasach kiedy zajmowałam się malarstwem olejnym, zdarzało mi się malować obrazy do jakiegoś utworu muzycznego. Na przykład stworzyłam cały tryptyk do albumu grupy Pink Floyd "The Wall".
Niestety nie mogę tego pokazać bo zaraz po namalowaniu, cały tryptyk ruszył w świat, a zdjęcia jakie pozostały nie nadają się już do pokazania. Poza tym to już bardzo odległa historia.

Ostatnio, podczas słuchania mojej playlisty na Spotify, z ulubionymi piosenkami polskich wykonawców, zamyśliłam się słuchając utworu Budki Suflera "Martwe morze". Oczywiście nie pierwszy raz słuchałam tego utworu, ale tym razem powstał w mojej głowie pomysł na kolejny rysunek. Na pewno znacie "Martwe morze&q…