Przejdź do głównej zawartości

7 olejków eterycznych dla dobrego samopoczucia emocjonalnego

Stan emocjonalny bez wątpienia ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego ciała. Każdy, nawet najmniejszy ból psychiczny obniża ogólną jakość życia, nie mówiąc już o fizycznym stanie zdrowia. Wszelkim negatywnym emocjom sprzyja nowoczesny tryb życia, ciągła gonitwa oraz traumatyczne wydarzenia, których nigdy nie brakuje. 

Nasze zdrowie psychiczne jest szczególnie ważne w czasie pandemii i związanymi z nią ograniczeniami. A wiadomo, wszystko to, co nas niepokoi, wpływa na stan fizyczny, odporność maleje, łatwo złapać grypę o reszcie nie wspominając. Dobrze jeśli wzajemnie się w tym trudnym czasie wspieramy. Choć nie brakuje, szczególnie w sieci, ohydnych tekstów, wyzwisk i ogólnie rzecz biorąc negatywnych treści. Taką rzeczywistość niestety sami tworzymy lub dajemy jej ciche przyzwolenie. 

Bez względu na to, co nas niepokoi, ważne jest, aby znaleźć narzędzia czy metody radzenia sobie, aby przeciwdziałać negatywnym emocjom. Medytacja, relaks z książką, rysowanie, rozmowa z bliską osobą czy nawet pomoc psychologa, to wszystko, co choć trochę pomoże złagodzić negatywne emocje, jest warte zastosowania. A jeśli lubicie subtelne aromaty, polecam również aromatoterapię. Jest kilka olejków eterycznych, które bardzo dobrze wpływają na nasz stan emocjonalny. Warto z nich skorzystać. 

Olejków eterycznych nie należy uważać za cudowne lekarstwo na wszelkie problemy emocjonalne. Jednakże, jeśli są regularnie i ostrożnie stosowane, jako uzupełnienie odpowiedniej opieki medycznej, mogą znacznie pomóc we wspieraniu dobrego samopoczucia emocjonalnego.

Poznaj 7 olejków eterycznych, które mogą pomóc poprawić emocjonalne samopoczucie

Olejek bergamotowy (Citrus Bergami) - ten olejek zdecydowanie pomaga w poprawie nastroju. Działa uspokajająco, pobudzając uczucie świeżości i radości. To jeden z najlepszych olejków eterycznych do walki z depresją. Pomaga złagodzić stres i niepokój. Tworzy spokojne środowisko, gdy poziom stresu lub napięcie jest wysokie. Używaj go, gdy czujesz się smutny lub przytłoczony.

Bergamotka może podrażniać skórę, dlatego olejek, przed nałożeniem go na skórę, należy połączyć z olejkiem nośnikowym (takim jak jojoba, słodki migdał lub awokado).

Olejek cytrynowy (Citrus limonum) - jest znany jako naturalny środek przeciwstresowy. Wykazano, że wdychanie tego aromatycznego olejku stymuluje serotoninę i produkcję dopaminy, co przyczynia się do zmniejszenia lęku. Naukowcy odkryli, że wdychanie aromatu olejku cytrynowego poprawia nastrój i sprzyja relaksacji.

Olejek Olibanowy/ kadzidłowy (Boswellia carterii) - olejek ten słynie głównie z właściwości przeciwzapalnych i przeciwdepresyjnych. Pomaga uzyskać spokój, co czyni go idealnym do równoważenia emocji po przeżytej traumie, nieoczekiwanych wydarzeniach.

Olejek lawendowy (Lavendula officianalis) -  jeden z najbardziej znanych olejków eterycznych stosowanych w aromaterapii, jest ceniony za uspokajające działanie na ciało i umysł oraz zdolność zmniejszania niepokoju. W badaniu  opublikowanym w International Journal of Nursing Practice stwierdzono, że aromaterapia przy użyciu 3% sprayu lawendowego na odzież skutecznie zmniejsza stres związany z pracą przez trzy do czterech dni. [1]

Olejek sandałowy (Santalum album) -  stwórz poczucie spokoju i zwiększ jasność umysłu dzięki drzewu sandałowemu. Kojące i lecznicze właściwości drzewa sandałowego poprawiają Twoje samopoczucie emocjonalne, tworząc harmonię umysłu, ciała i ducha. Aromat drzewa sandałowego zapewnia chwilę spokoju i otwiera umysł na jaśniejsze myśli.

Olejek wetiwerowy (Vetiveria Zizanioides) - może pomóc zmniejszyć uczucie frustracji, złagodzić niepokój, bezsenność i pomóc w uzyskaniu stabilności psychicznej. Aby wspomóc spokojny sen, wetrzyj olejek wetiwerowy (rozcieńczony olejem bazowym) w stopy. Jest przydatny w przypadku lęku, złości, wypalenia / wyczerpania i radzenia sobie ze strachem lub niepewnością. [2]

Olejek ylang ylang (Cananga odorata) - olejek eteryczny o pięknym zapachu, pochodzi z płatków kwiatów tropikalnego drzewa Ylang Ylang. Jest popularny ze względu na poprawę zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Dodaje optymizmu, radości, łagodzi strach i pomaga przy zaburzeniach snu. 

Jak stosować olejki eteryczne

Olejki eteryczne do wdychania mogą być używane regularnie przez każdego. Ważne jest wcześniejsze sprawdzenie czy nie jesteśmy na nie uczuleni. W tym celu nanosimy kroplę olejku na wewnętrzną stronę przedramienia, wcieramy i zostawiamy na 24 godziny. Jeśli nic się nie dzieje znaczy, że możemy dany oklejek stosować. Drugi test polega na wąchaniu. Pamiętaj, jeśli jakiś zapach Ci nie odpowiada, zrezygnuj z niego. 

Wybrane olejki eteryczne można po prostu wdychać, stosować w pokojowych dyfuzorach, wcierać w skórę po wewnętrznej stronie nadgarstków. Można krople olejku nanieść na wewnętrzną stronę dłoni, rozetrzeć i wdychać. Dobrym rozwiązaniem jest osobisty inhalator, o którym pisałam już wcześniej. 

Pamiętaj, że olejki eteryczne działają na każdego inaczej. Dlatego istotne jest znalezienie swoich ulubionych. Spróbuj powąchać kilka olejków z zamkniętymi oczami, aby sprawdzić, które naprawdę lubisz. 

Włącz olejki do swoich codziennych czynności. Olejki eteryczne mogą być używane podczas czytania, oglądania filmu, mogą być rozprowadzane w samochodzie podczas dojazdu do pracy i w wielu innych sytuacjach i miejscach. 

Stosuj olejki regularnie. Lepiej stosować je w mniejszych ilościach, ale częściej. Niektórzy ludzie narzekają, że nie odczuwają korzyści płynących z olejków eterycznych dla zdrowia emocjonalnego, ale jednorazowa aplikacja nie zawsze jest gwarancją zmiany nastroju. 

Informacja

Wszystkie informacje dotyczące olejków eterycznych, znajdujące się na blogu, mają wartość informacyjną, popartą podanymi źródłami i moją wiedzą. Decydując się na wprowadzenie w życie którejkolwiek porady, robisz to na swoją odpowiedzialność. Nie jestem lekarzem, zielarzem, naturoterapeutką... dlatego wykorzystując informacje znalezione na denimix.pl, konsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.  Albo i nie, wybór należy do Ciebie.

Komentarze

  1. Bardzo interesujące informacje. Nieraz słyszałam o aromaterapii, ale nie stosowałam jej nigdy jakoś świadomie. Faktem jest jednak, że sama zauważam, jak niektóre zapachy wprawiają mnie w doskonały nastrój. Uwielbiam na przykład zapach bergamotki, spotykam go w perfumach i herbatach. Lubię też zapachy cytrusowe, podobno pomagają skoncentrować się w pracy, no i zapach lasu :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie zadziała to jak lek :) ale też jest przyjemniejsze i nie ma w zasadzie skutków ubocznych. Chyba, że ktoś uczulony.

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz.ツ
Mam nadzieję, że mój wpis był pomocny. Jeśli Twój komentarz będzie wymagał odpowiedzi, postaram się to zrobić jak najszybciej. A może chcesz poczytać coś innego? Na blogu jest cała masa materiałów.

Popularne posty z tego bloga

6 kroków w neurografice

We wcześniejszych wpisach dotyczących neurografiki wspominałam o tak zwanych sześciu krokach, w których powstają rysunki. Różnie one są wyjaśniane i interpretowane, a wszystko zależy od źródła. Oglądałam filmy na YT, czytałam opisy na różnych stronach, powoli wyrabiając sobie jako takie pojęcie i starając się wyciągnąć własne wnioski. Kierując się zebranymi  informacjami na temat neurografik stworzyłam interpretację metody sześciu kroków. Nie jest to trudne i warto spróbować. To co tu prezentuję jest tylko ogólnym zarysem a nie dokładnym szkoleniem. Metoda wydaje mi się interesująca, dlatego postanowiłam o niej trochę napisać. Nie jestem jednak certyfikowanym instruktorem, a jedynie artystką, która lubi poznawać nowe metody, a nawet z nimi eksperymentować.  Jak zacząć tworzyć neurografiki?  Przede wszystkim muszę tu podkreślić, że rysowanie neurografik nie wymaga nawet najmniejszych umiejętności rysowania czy malowania. Nie są też konieczne specjalne i drogie materiały. Wystarczy arku

Neurografika jako forma relaksu

Dzisiaj opowiem Wam jak przypadkiem wpadłam na pojęcie "neurografika" i dlaczego termin mnie zainteresował. Jako osoba, która często myśli rękami, dla której rysowanie jest pewną formą medytacji opartej na uważności, zwracam uwagę na wszystko, co może poprawić mi samopoczucie w ten właśnie sposób.  Niedawno buszując po Pintereście natknęłam się na pewien rysunek, który wywołał u mnie natychmiastowe skojarzenie. Patrząc na niego powiedziałam do siebie - o tak, to jest coś, czym powinnaś się zainteresować! Przecież, prędzej czy później, nie narysujesz prostej kreski, o kole nie wspominając. Tu należy się Wam wyjaśnienie, że wszystkie linie na wspomnianym rysunku wyglądały jakby artysta był nieźle "wcięty". Jednym słowem falowały na maksa. Czyli coś dla mnie, choć alkoholu nie piję od lat. I tak od jednego obrazka przeszłam do kolejnych, później trafiły się różne teksty. Pojawiło się pojęcie "neurografika" i ugrzęzłam w temacie, bo chciałam dowiedzieć się wię

Co to jest Zentangle?

Zapewne każdy z Was nie raz rysował po kartce papieru, ciągnąc plątaninę linii, tworząc geometryczne kształty, ludziki? To kreatywne rysowanie, które zaczęło robić z Was artystów, nazywane jest doodle. Natomiast Zentangle® to coś dużo więcej.  Co to jest Zentangle® i jak zacząć rysować? Żyjemy coraz szybciej, intensywniej, z nowymi technologiami, dostępem to wszelkich informacji, stałym kontaktem (online) ze znajomymi... Pomimo tego wiele osób czuje się przytłoczona natłokiem tego wszystkiego, czasem paradoksalnie wręcz odizolowana. W takich sytuacjach pomocna może być twórcza i kreatywna ekspresja, czyli atreterapia . Niezależnie od tego, czy tańczysz, szyjesz, grasz na instrumencie, malujesz, uprawiasz ogród, gotujesz czy bierzesz udział w jakimkolwiek twórczym procesie, poczujesz się lepiej. A cóż to takiego Zentangle®, skąd nazwa, kto to w pewnym sensie stworzył, bo przecież rysujemy wszyscy.  Zentangle® to forma sztuki, rysunki składające się z prostych kształ